5 abilitati interpersonale partea 2

5 abilitati interpersonale pe care trebuie să le ai  [partea a doua]

yesacademyComunicare interpersonala 1 Comment

Am revenit și cu partea a doua a articolul despre cele 5 abilitati interpersonale.

Dacă în primul articol privind abilitățile interpersonale am vorbit despre comunicare verbală, comunicare nonverbală, ascultare, adresarea întrebărilor și bunele maniere.

În acest articol voi vorbi despre următoarele 5 abilitati interpersonale pe care e optim să le dezvolți.

Am primit destul de multe întrebări privind procesul de învățare al acestor abilități. Procesul în sine este relativ simplu, dar dificultatea constă în determinare și devotamentul necesare din partea ta. Dacă vrei mai multe sfaturi, te rog să trimiți un email aici.

Cele 5 abilitati interpersonale sunt:

  1. Rezolvarea problemelor
  2. Conștientizare socială
  3. Autocontrol
  4. Responsabilitatea
  5. Asertivitatea

Dacă ești hotărât să-ți îmbunătățești semnificativ abilitățile de comunicare, te aștept la cursul intensiv de comunicare interpersonală, care îl voi organiza în București.

rezolvarea problemei

1. Rezolvarea problemelor

Putem spune că o zi minunată e o zi fără probleme, dar cine a trăit realmente o zi lipsită de probleme? Când mă refer la această aptitudine nu mă refer la cât de repede rezolvi o problemă ci la modul în care abordezi rezolvarea.

Indiferent de metoda pe care o folosești va exista un risc, pe care trebuie să ți-l asumi. Unii dintre noi sunt mai deschiși la asumarea de riscuri alții mai puțin. Cu cât îți asumi riscuri mai mari cu atât poți trece prin mai multe situații care te fac să iei decizii mai bune.

Cheia rezolvării unei probleme este să identifici exact care e problema și ce stă la baza ei. Cu cât identifici mai repede problema în mod obiectiv, poți începe analiza ei și identificarea factorilor determinanți ai problemei.

Ce a generat această problemă? Când afli acest răspuns poți merge mai departe să identifici toate opțiunile pe care le ai în rezolvarea problemei. Iar într-un final să întocmești un plan, de care să te ții pentru a rezolva problema.

Rezolvarea problemelor e una din cele 5 abilitati interpersonale, care ține de noi și numai de noi. Deoarece problemele le putem amâna sau rezolva dar niciodată să le băgăm într-un colț și să le lăsăm acolo.

Aceste 5 abilitati interpersonale te vor ajuta să găsești un echilibru, doar cu multă muncă și antrenament.

Dar sunt și scurtături prin care poți învăța de la experți sau oameni cu experiențe diferite. Îți recomandăm un workshop experiențial organizat de Yes Academy.

2. Conștientizare socială

Poate sună pompos dar conceptul e destul de simplu. Când ești conștient de ceea ce este în jurul tău și empatizezi, îți crești abilitatea interpersonală ce ține de percepția ta față de exterior. Când ești axat doar pe proiectele și succesul tău, devii defocusat pe cei din jur. E foarte ușor să te închizi în bula ta personală, unde nu poate ajunge nimeni, dar trebuie să înțelegi că trăiești într-o societate și e indicat să interacționezi conștient cu mediul tău extern.

Daniel Goleman ne vorbește foarte frumos despre apartenență și dezvoltarea inteligenței sociale.

Una din cele 5 abilitati interpersonale de care trebuie să fim conștienți atât în viața personală cât și cea profesională.

Conștientizarea socială ne ajută să identificăm oportunități noi, de exemplu un job nou, noi prieteni, o activitate nouă.

De multe ori m-am întâlnit cu situații sociale în care cineva îmi testa deschiderea emoțională de a-i oferi un sfat sau o îndrumare, într-o problemă personală.

Un exemplu ar fi:

Un prieten nu mai este mulțumit de locul de muncă și vrea altceva. Când iese în oraș cu amicii săi e tot timpul neliniștit sau stă pe gânduri. Întrebat ce are, afirmă „totul este ok”.

Un individ conștient social procedează diferit. Iese cu amicul respectiv într-o altă zi și discută despre mai multe lucruri, inclusiv unele probleme comune cu cea a amicului. Doar după stabilirea unui raport poate exista deschidere și comunicare empatică.

Doar în urma unei alinieri emoționale amicul meu a fost deschis să lucrăm împreună la problem găsirii altui loc de muncă. Concluzia ar fi că poți ajuta doar dacă asculți puțin în jur și ești conștient social.

În workshop-ul MOVE to You, principiul de apartenență joacă un rol important în care experiențele participanților aduc plus valoare la tot procesul dezvoltat.

3. Autocontrol

Nu toate abilitățile interpersonale trebuie să fie axate pe exterior. Într-un articol a lui Daniel Goleman (The brain and emotional intelligence) – se poate observa importanța inteligenței emoționale și avantajele multiple ale dezvoltării abilităților de autocontrol, mai ales dacă ai o poziție de management în cadrul unei organizații.

Am învățat că autocontrolul e o trăsătură importantă când lucrezi cu oamenii. Trebuie exersată și antrenată zilnic. Când deprinzi această abilitate interpersonală îți poți controla: furia, frustrarea, fericirea, calmul, emoțiile distructive. Asta nu înseamnă că nu te vei mai enerva, dar în momentul în care o faci, conștientizezi și nu te lași dominat de emoție ci poți să iei măsuri pentru a preveni efectele adverse ale unei manifestări emoționale necontrolate. Autocontrolul vine la pachet cu dezvoltarea liniștii interioare. Pentru asta avem programele de well-being care poți să le oferi angajaților tăi.

Autocontrol este una din cele 5 abilitati interpersonale pe care e bine să o șlefuim. O abilitate ce va aduce plus valoare, la tot ceea ce faci.

Tu cum reușești să îți găsești cele 5 abilitati interpersonale?

autocontrol yes academy

4. Responsabilitatea

E o abilitate interpersonală care indică o maturitate în gândire și acțiune. Când îți asumi ceva, o să faci cu simț de răspundere. Acest lucru crează încredere și apreciere din partea celorlalți. Pentru simplul fapt că faci un lucru cu responsabilitate, ceilalți vor veni la tine și îți vor cere ajutor sau sfaturi. Ei te percep ca pe un lider prin puterea exemplului.

O abilitate interpersonală precum responsabilitatea are un impact major asupra altor lucruri pentru că e un exemplu de acțiune mică dar cu efecte mari.

Acțiunile responsabile ne vor fi ușor recunoscute și mangerul tău va căpăta încredere în tine și te poate te va recompensa cu o avansare mai rapidă. Competența profesională în absența responsabilității nu are aceeași valoare. Ea face parte din cele 5 abilitati interpersonale de care trebuie să ținem cont.

Să luăm un exemplu: Anul trecut mi-am asumat responsabilitatea că voi face un lucru. Rezultatele nu au fost exact conform așteptărilor mele.

Chiar dacă nu tot proiectul ținea de mine, mi-am asumat toată răspunderea pentru el. Am realizat că am primit o lecție importantă: e vital să faci o analiză înainte să promiți ceva. E esențial să realizezi ce îți asumi și dacă depinde de tine ce îți asumi înainte de a-ți lua angajamentul public.

Din dans am învățat 5 lecții esențiale despre leadership, lecții pe care nu le-am conștientizat în acel moment.

Vezi CURSUL de abilități interpersonale AICI.

asertivitate yes academy blog

5. Asertivitatea

După toată această discuție privind propria persoană și ceilalți e bine să discutăm puțin despre asertivitate. Pe scurt a fi asertiv înseamnă a transmite ceea ce vrei și ce simți într-un mod în clar, neechivoc, puternic.

A fi asertiv înseamnă să inițiezi tu o conversație nu să aștepți ca altcineva să o facă. Înseamnă să oferi complimente sincere fără să aștepți ceva anume. Pentru că este o temă bogată, îi voi dedica un articol cu multe exemple practice din experiența mea ca trainer și coach.

Rememorând toate cele 5 abilitati interpersonale discutate în aceste două articole, am în minte un singur cuvânt: „echilibru”. E bine să avem un echilibru în tot ceea ce facem: când vorbim, ascultăm, oferim încredere, când suntem asertivi sau când primim critici. Să găsim un echilibru între bine și rău, iubire și ură. În tot ceea ce facem e bine să știm că roata se întoarce și o să avem parte de tot ce oferim.

Aceastea au fost cele 5 abilitati interpersonale:

  1. Rezolvarea problemelor
  2. Conștientizare socială
  3. Autocontrol
  4. Responsabilitatea
  5. Asertivitatea

Aceste abilități dar și alte lucruri se pot învăța la cursul de comunicare interpersonală. Un curs intensiv în care ai parte de foarte multe exemple practice și situații dificile. Află mai multe despre curs.

Dacă ai alte abilități interpersonale care vrei să le împărtășești, aștept cu interes comentariile tale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *