Primele 5 abilitati interpersonale pe care trebuie să le dezvolți dacă vrei să ai succes în tot ceea ce faci.
Tot timpul m-am întrebat care e diferența între angajații buni și cei foarte buni. Ce face diferit unul față de celălalt? De ce îți face plăcere să lucrezi cu anumite persoane? Cum se face de excelează la fiecare activitate? Care e secretul?
Răspunsul e foarte simplu: abilitatile interpersonale. Unii se nasc cu aceste abilitati care se mai numesc și „soft skills”. Degeaba te naști cu aceste abilitati interpersonale dacă nu știi să le aplici și să le dezvolți. Chiar dacă conștientizezi că nu deții anumite abilitati , ele se pot învăța și exersa, până ajungi să le aplici constant în viața personală și profesională.
Și toată lumea știe acea vorbă: „99% muncă și 1% talent”!
Ce sunt abilitatile interpersonale?
Abilitățile interumane sunt abilitățile pe care le folosim în fiecare zi atunci când comunicăm și interacționăm cu alte persoane, atât individual, cât și în grup. Cred că cele mai relevante sunt: asultare activă, gestionarea emoțiilor și capacitatea de a înțelege emoțiile.
Pentru tine ce sunt abilitatile interpersonale? Răspunde într-un comentariu, mai jos.
Sunt cel puțin 10 abilitati interpersonale care trebuie să le ai, iar despre 5 dintre ele vom discuta în continuare. (despre următoarele 5 vom discuta în articolul următor)
Cele 5 abilitati interpersonale:
- Comunicarea verbală
- Comunicarea nonverbala
- Ascultarea
- Adresarea întrebărilor
- Maniere
1. Comunicarea verbală
Știu că e un termen destul de general dar pentru început e bine să discutăm despre el și mai târziu să ajungem și la termeni specifici. Pentru început spun să ne concentrăm pe modul în care comunicăm eficient.
Pentru a comunica eficient e important ca mesajul să fie clar. Asta însemnă ca debitul vocal să fie mediu, nici prea rapid dar nici prea lent. Toți suntem pe fugă și acest fapt ne face să nu mai acordăm atenție modului în care transmitem mesajul.
Uneori aruncăm întrebarea și vrem în cel mai scurt timp să primim și răspunsul. E bine să așteptăm după ce adresăm o întrebare. O întrebare serioasă, necesită timp de gândire.
Pentru a stăpâni această abilitate e recomandat să ne păstram calmul, să fim politicoși, concentrați și să echilibrăm starea de spirit cu situația sau contextul.
Training-ul de comunicare interpersonala te va purta într-o călătorie practică spre rezultate.
2. Comunicarea nonverbala
Ar fi bine să acordăm mai multă atenție și importanță acestui tip de comunicare. Cine poate comunica bine nonverbal, va transmite mesajul verbal și se va face înțeles în majoritatea cazurilor.
De cele mai multe ori, persoanele care comunică foarte mult prin nonverbal, nu mai trebuie să spună nici un cuvânt că se înțeleg din priviri.
Corpul, expresia feței, ochii, postura, vocea, gesturile și tot ceea ce faci transmite un mesaj către cei din jur.
Vrei să le înveți? Află mai multe informații despre cursul de comunicare interpersonală și ce avantaje poate avea.
3. Ascultarea
Face parte din teoria comunicării de bază (Emițător-Mesaj-Receptor). Dacă nu ascultăm, cum vom putea să răspundem la mesajul interlocutorului?
Când spun ascultare mă refer atât la comunicarea verbala cât și cea nonverbala. Tema este atât de variată încât merită un articol special.
Ascultarea se învață cel mai bine prin metode disruptive și creative la workshop-urile experiențiale organizate de Yes Academy. O călătorie spre dezvoltarea ta începe cu programul MOVE. Citește mai multe despre el AICI.
4. Adresarea întrebărilor
Modul în care adresezi întrebări poate fi ridicat la rangul de artă, atât este de important. Pentru a adresa întrebări, mai întâi trebuie să ascultăm. E cel mai folositor mod prin care putem afla informații.
Adresarea unei întrebări e cel mai ușor mod prin care poți începe o conversație. În primul rând transmiți un mesaj că ești interesat de acea persoană sau de subiect.
Adresarea întrebărilor corespunzătoare denotă faptul că știi să gestionezi o problemă și să afli răspunsurile care le vrei.
Aceste abilitati interpersonale pot fi învățate foarte repede și la fel de repede pot fi însușite dar pentru asta trebuie foarte multă practică.
5. Maniere
Bunele maniere face ca abilitățile interpersonale să vină natural. Indiferent de context, se poate observa ușor când cineva se forțează să facă sau să spună ceva. Aici ține de tipul de caracter și vorba românului „de cei 7 ani de acasă”. Să nu ne lăsăm influențați de această vorbă deoarece totul se poate învăța și căpăta. Când îți dorești ceva, cu multă muncă îl poți dobândi.
Dacă e să faci o scurtă recapitulare a celor 5 abilitati interpersonale, ele sunt:
- Comunicarea verbală
- Comunicarea nonverbala
- Ascultarea
- Adresarea întrebărilor
- Maniere
Ni se întâmplă foarte des să tragem concluzii despre o persoană referitor la manierele pe care le are. Toate aceste judecăți se întorc către noi prin simplul fapt că și noi suntem judecați de persoanele cu care intrăm în discuție.
Manierele se exteriorizează atât prin limbajul verbal cât și cel nonverbal. Uneori nici nu trebuie să spui ceva și cineva te poate cataloga drept o persoană lipsită de maniere. Aceste lucruri sunt valabile în viața socială dar și cea profesională.
Toate aceste abilitati interpersonale se pot învăța, dacă vrei să le exersezi și să le stăpânești poți participa la cursul de comunicare interpersonală, pe care îl vom organiza.
În următorul articol voi publica lista cu celelalte 5 abilitati interpersonale. Partea a doua a acestui articol poate fi citită aici.
Vrei să discutăm despre programele tale dezvoltare a echipei? Trimite un email ACUM.